453.000 nieuwe e-bikes erbij

  • Geplaatst op
453.000 nieuwe e-bikes erbij

Vorig jaar gingen 804.000 nieuwe fietsen de fabriek uit, waarvan 453.000 elektrische.

De cijfers over één jaar fietsverkoop laten, niet onverwacht, enkele honderdduizenden nieuwe e-bikes (en andere fietsen) zien. Wij verkopen één van de meest populaire fietsaccessoires - de fietskrat - dus zijn we ook benieuwd naar de cijfers in de rest van deze branche over het afgelopen jaar 2023.

De totale fietsbranche-omzet laat een heel lichte daling zien, maar is met bijna anderhalve miljard euro nog altijd aanzienlijk. Een groot bedrag daarvan wordt gevormd door 804.000 nieuw verkochte fietsen, waaronder vooral veel e-bikes.

De cijfers zijn te lezen op de website van RAI Vereniging. Het totale omzetcijfer van 1,4 miljard euro in 2023 is ongeveer 3,7 procent minder dan het jaar daarvóór – toen de omzet van het totaal aantal verkochte fietsen in ons land nog 1,52 miljard bedroeg. Een lichte afname derhalve, maar nog altijd 16,5 procent hoger dan vóór de coronaperiode in 2019.

Hoeveel nieuwe e-bikes zijn er in een jaar verkocht?

Het onderzoek is in opdracht van Koninklijke RAI Vereniging en BOVAG verricht door GFK. Wat het vooral toont, is dat na de opleving in de coronaperiode (‘iedereen ging fietsen’) de markt nog altijd stabiel is. Interessant daarbij is natuurlijk ook het aandeel van de e-bike. Het antwoord: in 2023 had de elektrische fiets in Nederland een marktaandeel van ruim 56 procent in het aantal nieuwe verkochte fietsen. In absolute aantallen ging dat om 453.000 e-bike exemplaren.

E-bike cijfers

Als je het omzetaandeel van e-bikes niet alleen bekijkt ten opzichte van alle nieuw verkochte fietsen, maar ten opzichte van überhaupt de gehele omzet in de fietsbranche, dan is dit zelfs 80 procent. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets steeg in 2023 met 2,4 procent, en lag in 2023 op 1.815 euro. De gemiddelde prijs van een e-bike liep in 2023 op naar 2.574 euro.

Veel fietsverkoop groei verwacht door forenzen

De belangstelling voor fietsen en zeker ook comfortabele e-bikes blijft in Nederland, niet onverwacht, groot. Temeer als je bedenkt, zo verwacht Huub Lamers, voorzitter sectie Fietsen van RAI Vereniging, dat nog altijd ongeveer de helft van de werknemers nog géén toegang heeft tot een fiets van de zaak.

Gezond, duurzaam en flexibel alternatief voor de auto
Voor forenzen is vooral de e-bike steeds meer een flexibel, duurzaam en gezond alternatief voor korte tot middellange afstanden, in plaats van de auto. Qua populariteit, zo tonen de onderzochte cijfers op de site van RAI Vereniging, scoren na de e-bike vooral de traditionele toer- of stadsfiets (22 procent), gevolgd door de kinderfiets (10 procent), de MTB (4 procent) en de sports hybride en racefietsen (2 procent).

De good-old fietskrat: een blijvend populaire fietsaccessoire

Hoe meer e-bikes en andere fietsen, hoe meer fietskratten het straatbeeld sieren. De fietskrat is al decennia lang één van de meest populaire fietsaccessoires. Zelfs in de laatste jaren waarin deze accessoires voor fietsen en e-bikes steeds fraaier, vernuftiger en/of bijzonderder zijn geworden, houdt de fietskrat fier stand. En niet voor niets! Want dit zijn de makkelijke en leuke kanten van de fietskrat:

U neemt er al fietsende makkelijk véél spullen in mee

Vóórop de fiets = alle spullen in het zicht

Géén snelbinders, maar snel en simpel alles ‘in het bakkie'


Een fietskrat verfraait de fiets


Ook de krat zelf is te verfraaien
(zie fietskrat accessoires)


Een krat kan langdurig tegen een stootje, weer en wind


Veel keuze aan kleuren voor een persoonlijke touch!

 

Bekijk ook ons Fietskrat Kopen Stappenplan op onze homepage!